середу, 25 березня 2020 р.

Середа, 25.03.2020.


5-А - українська мова.

Тема: Обставина як другорядний член речення.

1. Перегляньте відеоурок за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=dK5cOvl2hyU&list=PLJpLIecpiPD-K3p9T76g9kD-m7pt-SbPx&index=17&app=desktop з 5 хвилини 47 секунди. Хоча, якщо є бажання та натхнення, можете переглянути увесь)))

2.Уважно прочитайте правила на с.50 підручника. Запам'ятайте, на які питання відповідає обставина, як вона підкреслюється.
3. Виконайте вправу 103  3-тє завдання письмово в зошиті.


5-Г - українська мова.

Тема: Обставина. Тренувальні вправи.

1. Повторіть, що таке обставина, на які питання відповідає, як підкреслюється.

2. Вправу 424 с. 157 підручника спишіть. Підкресліть у реченнях усі члени речення.

Не забувайте, що визначаємо члени речення, ставлячи питання від одного члена речення до іншого, як у словосполученні.

Успіхів!!!


6-Б - українська мова.

Тема: Правопис складних прикметників. Тренувальні вправи.


Тести для самоконтролю

1. Позначте рядок, у якому всі прикметники треба писати через дефіс

А десяти/разовий, унтер/офіцерський, легко/атлетичний, вузько/діалектний
Б м’ясо/молочний літературно/художній, масово/політичний, жовто/гарячий
В дерево/обробний, воєнно/стратегічний, свіжо/зрубаний, червоно/гарячий
Г науково/технічний, навчально/виховний, гіркувато/солоний, діалектико/матеріалістичний.

2. Через дефіс пишуть усі складні прикметники в рядку

А криваво/червоний, одно/циліндровий, південно/західний, різко/окреслений
Б світло/рожевий, світло/чубий, авто/транспортний, науково/технічний
В гірко/солоний, віце/адміральський, атомно/молекулярний, сніжно/білий
Г біло/сніжний, критико/бібліографічний, кисло/молочний, східно/український.

3. Разом пишуть усі складні прикметники в рядку

А фізично/розвинутий, ніжно/блакитний, судно/будівний, воєнно/
політичний
Б давньо/грецький, ракето/будівний, нафто/переробний, електро/технічний
В кисло/молочний, західно/український, радіо/фізичний, аграрно/сировинний
Г східно/український, хіміко/біологічний, вогняно/червоний, темно/шкірий.

4. Разом пишуть усі складні прикметники в рядку

А сліпучо/білий, буряко/збиральний, культурно/освітній, товарно/матеріальний
Б мовно/стилістичний, північно/кримський, темно/зелений, мовно/літературний
В двадцяти/тисячний, західно/український, жовто/гарячий, зовнішньо/політичний
Г високо/авторитетний, різко/виявлений, багато/дітний, вісімнадцяти/градусний.

5. Через дефіс пишуть усі складні прикметники в рядку

А важко/хворий, світло/голубий, фізико/географічний, південно/східний
Б багато/тисячний, великий/превеликий, військово/морський, віта/поштовий
В середньо/вічний, суспільно/корисний, контрольно/вимірювальний, віце/президентський
Г суспільно/політичний, радий/радісінький, вест/індійський, вантажно/розвантажувальний.

6. Усі складні слова треба писати через дефіс у рядку

А медико/генетичний, військово/зобов’язаний, мінерально/сировинний, внутрішньо/заводський
Б військово/спортивний, воєнно/стратегічний, навчально/виробничий, гіркувато/солоний
В вузько/діалектний, науково/експериментальний, загально/народний, генерал/губернаторський
Г лірико/драматичний, гостро/критичний, 10-поверховий, державно/монополістичний.

7. Усі складні прикметники треба писати окремо в рядку

А суспільно/політичний, емоційно/оцінний, тридцяти/тисячний, електронно/обчислювальний
Б яскраво/зелений, егоїстично/налаштований, високо/поважний, південно/український
В діаметрально/протилежний, об’єктивно/оцінний, зовні/спокійний, суспільно/шкідливий
Г легко/атлетичний, різко/окреслений, суспільно/корисний, суспільно/необхідний.

8. Усі складні слова потрібно писати через дефіс у рядку

А лимонно/жовтий, кам’янець/подільський, теоретико/пізнавальний, прямо/лінійний
Б ртутно/кварцевий, плодово/ягідний, північно/західний, пустельно/піщаний
В північно/східний, плодово/овочевий, оздоровчо/спортивний, гірко/солоний
Г міжнародно/правовий, культурно/технічний, кредито/спроможний, давно/минулий.

9. Усі складні прикметники треба писати разом у рядку

А праце/здатний, радіо/технічний, народно/поетичний, п’ятсот/тридцяти/тисячний
Б вагоно/ремонтний, південно/американський, літературно/художній, п’яти/гранний
В високо/моральний, науково/обґрунтований, масово/політичний, п’яти/мільйонний
Г старо/слов’янський, три/денний, мовно/літературний, відео/технічний.

10. Усі прикметники написано правильно в рядку

А столярномеханічний, сільськогосподарський, старослов’янський, східноєвропейський
Б сан-франциський, свіжозрубаний, соціал-демократичний, сліпоглухонімий
В тихий-тихесенький, Т-подібний, трьох-мільйонний, податкоспроможний
Г щонайсильніший, чотирьох-актний, народно-визвольний, податково/фінансовий.

7-А, 7-Б - українська мова

Тема: Написання прислівників разом, окремо і через дефіс. Тренувальні вправи.


1. Повторіть правопис прислівників (с.137-138 підручника).
2. Виконайте письмово вправу 393.
3. Домашнє завдання: вправа 397 2-га частина.


5-Г - українська література.

Тема: Тарас Шевченко "За сонцем хмаронька пливе..."
Поняття "персоніфікація", "ліричний твір".

Пройшло вже немало років з того часу, коли жив геній українського народу, але завдяки чаруючим і легких описам природи його поезії все ще дуже близькі й зрозумілі нам. Природа вічна й незмінна. Краса навколишнього світу ніколи не залишить байдужою чуйну людину. Хто з нас не захоплювався безкраїми полями чи ніжними ароматами літнього ранкового саду!
Коли читаєш вірші Тараса Шевченка або чуєш, як їх декламують інші, одразу оживає в уяві все, що в них змальовується. Немов бачиш світ очима поета... Зуміти художнім словом так передати власні враження, що читач і через століття бачить те, що побачив автор — справжній талант письменника.
Та чи лише майстер слова Шевченко? Який ще він мав талант?
Тарас Шевченко як художник займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він прекрасно володів всіма відомими на той час засобами графічного зображення. Талант художника проявився в Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Відомо понад 1000 його творів образотворчого мистецтва. Художній талант виявився в портретному, жанровому, пейзажному та релігійному малярстві. Пропоную переглянути деякі картини митця. (Відео)
Більшість картин, що ви переглянули у відео, були намальовані під час перебування Шевченка в науковій експедиції на берегах Аральського моря в 1848 — 1849 рр. Метою експедиції було вивчення Аральського моря. Під час подорожі митець дуже сумував за Батьківщиною. І саме там одного вечора народилась поезія «За сонцем хмаронька пливе».
Налаштуватися на сприймання поезії допоможе нам мелодекламування. (Пісня)
 Скажіть, а ви коли-небудь спостерігали захід сонця?
 Які почуття викликало у вас це явище?
 Виразно прочитайте поезію на с.195-196 підручника..
Перегляньте значення незнайомих для вас слів.
Поли — крайні передні частини верхнього одягу;
пелена — передня частина спідниці; тканина; щось суцільне;
оповиє — обволікає, оповиває.
 Бесіда
 Чи сподобався вам вірш? Чим саме?
 З яким настроєм починаємо й закінчуємо читати твір?
 Які зорові образи постають у вашій уяві? Що ви "бачите"?
 Які кольори переважають у вірші? Що кожен із них означає, який настрій передає?
 Що переважає в поезії: опис природи чи змалювання внутрішніх почуттів? (Внутрішніх почуттів, бо це ліричний твір). А чи відомо вам це поняття? Що таке ліричний твір?
Лірика (з грецької – „твір, виконаний під акомпанемент ліри”) – рід художньої літератури, в якому передаються передусім  переживання людини, її емоції, роздуми, настрої, викликані  реальними подіями.
Євген Плужник - "Ніч… а човен — як срібний птах!", "Вчись у ...

Опрацювання навчального матеріалу в підручнику.
 Прочитайте статтю на с.195 підручника.
Отже, твір, в якому передаються передусім переживання людини, її емоції, роздуми, настрої, викликані життєвими подіями називається ліричним. Це сплав певних картин життя, через які автор висловлює свої погляди на дійсність. (запис у зошити)
Прочитайте статтю підручника на с.196.
Випишіть приклади персоніфікації з вірша "За сонцем хмаронька пливе..."
Зверніть увагу на те, що персоніфікація - це завжди дія, яка кимось виконується: "хмарка плаче", "душа радіє"...
Персоніфікація — це художній засіб, що утворюється перенесенням властивостей живих істот на предмети чи явища природи (час іде, струмок співає).

Неймовірна пейзажна картина розгортається перед нами у вiршi Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе...». Побудований цей твiр на мотивах казок, легенд, за якими сонце йде спати за море, а вкривають його, як мати дитину, хмарки. Але життя складне. Є в ньому зло, неприємностi. Про це нагадує туман, що неначе ворог.
Сонце у поезії — уособлення тепла, свiтла й радостi, туман же, навпаки, — темряви та небезпеки. Та людина має завжди вiрити, що сонце зiйде, прожене пiтьму, обiгрiє, як мати дитину.
Тема: зображення мінливості природи, змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.
Ідея: нерозривний зв’язок почуттів з природою, туга за рідним краєм, його чарівною природою, сподівання на краще майбутнє.

Художні засоби (самостійна робота)
 Знайдіть різні художні засоби, випишіть їх.

Епітети: червоні поли, синє море, рожевою пеленою, малую годину, хмароньку рожевую, туман сивий, тьмою німою.
Порівняння: «покриває рожевою пеленою, мов мати дитину», «ніби серце одпочине», «ждеш його, того світу, мов матері діти», «туман, неначе ворог».
Метафора: «за сонцем хмаронька пливе», «червоні поли розстилає», «тьмою німою оповиє тобі душу».
Персоніфікація: «сонце спатоньки зове», «серце одпочине, з Богом заговорить».
Зменшувальні суфікси: хмаронька, спатоньки, годиночку.
Єдинопочаток: «І хмароньку рожевую, І тьму за собою».

Домашнє завдання: вивчити вірш "За сонцем хмаронька пливе" напам'ять.



Немає коментарів:

Дописати коментар